mandag den 11. oktober 2010

(Uge 38) Sociale netværkssider og Bibliotek 2.0

M.C. Larsen beskriver i "Sociale netværkssider og digital ungdomskultur" hvordan unge i dag benytter de sociale netværkssider som en naturlig del af deres almene sociale liv. De kombinere simpelthen "face-to-face" sociale sammenkomster og de webbaserede sociale netværk, som f.eks. FB og Arto. Omend de onlinebaserede netværk kan virke lettere overfladiske, set i forhold til det kommunikations niveau de lægger op til, er dette "small talk" univers en ligeså vigtig del af de unges socialliv, i det de skaber et uhøjtideligt og uforpligtende forum, hvor der er plads til at ytre sig, snage i andres liv og skabe nye kontakter, uden at man udleverer sig selv 100%. Det er også en oplagt mulighed for at holde sig fuldt opdateret om venner og bekendtes gøren og laden. Ofte er det ret ordinære korte beskeder de unge skriver på disse sociale netværkssider, men det er mere et spørgsmål for dem om at vedligeholde venskaber og bekræfte hinanden, end indholdet som sådan. De sociale netværkssider fungerer altså i høj grad som en platform for vedligeholdelse af venskaber og en mulighed for at "opgradere" bekendtskaber til venskaber.

Ser man overordnet på fænomenet Library 2.0/Bibliotek 2.0, handler det om de nye tider og omstillinger biblioteket som institution i et moderne samfund, har måtte foretage sig. Det faktum at internettet og f.eks. mobiltlf. giver brugerne nem og hurtig adgang til viden og information, der nærmest kan gøre biblioteks- væsenet overflødigt, har forårsaget at bibliotekerne har måttet indordne sig og tilpasse sig og finde en måde at blive en del af det netværksbaserede samfund.
Bibliotek 2.0, omend det endnu ikke er endegyldigt defineret, ses generelt som en etikette på de forskllige "blokke" der er opstået i den "webbaserede" verden. Interaktivitet, deltagelse, brugere, web/web 2.0, bibliotek/services, sociale aspekter og teknologi/værktøjer. Disse begreber smelter sammen og udgør kernen af Bibliotek 2.0s værdier. Det er nogle vigtige elementer, der skal hjælpe bibliotekets brugere til at opnå den viden og information de ønsker, med hjælp fra biblioteket, men fysisk flyttet online.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar